Добре дошли

Този блог цели да ви предостави интерсна и достъпна информация в областта на Икономиката, Финансите, Борсовата политика и т.н. Надявам се, че ще ви е полезна!!!

За по-голямо улеснение и по-бърз достъп до информацията, която Ви интересува използвайте Търсачката на Блога (горе в ляво), функцията Find(Ctrl+F) или Етикетите

четвъртък, 9 август 2007 г.

Големите провали в историята: Автомобилът „Делориън“

Често историята помни само впечатляващите успехи, а големите провали остават забравени във времето. Икономическата история и историята на бизнеса са пълни с главозамайващи разкази за огромни богатства, слава и власт. Причината, поради която следим с интерес тези истории, е това, че те често те са добър учител на следващите поколения. Много често обаче най-добрите уроци не се научават от големите успехи, а по-скоро – от големите провали.

Един от най-известните провали в историята на бизнеса е фалитът на автомобилната компания DeLorean Motor Company в началото на 80-те години на миналия век. Джон Делориън, едно от най-известните имена в автомобилната индустрия в САЩ успява да загуби над 100 млн. долара на английските данъкоплатци, след като убеждава английското правителство да финансира създаването на новата компания DeLorean Motor Company с производствен център в Ирландия. В крайна сметка неефективната финансова регулация, неблагоприятната социална обстановка в Ирландия и рецесията, в която се намира американският автомобилен пазар стават причина за един от най-големите провали в бизнес историята на 20-ти век.

Джон Закари Делориън бързо става едно от най-известните имена в американската автомобилна индустрия. Син на румънски и унгарски имигранти, издигането на Делориън до върховете на General Motors го прави символ на американската мечта.
Джон Делориън завършва мaшинно инженерство в Мичиган и започва работа в Packard Motor Company. Не след дълго Делориън получава оферта от General Motors (GM) и младият инженер се съгласява. Усърдността на Делориън, неговата находчивост, добрите мениджърки умения, както и големият му принос към моделите на GM на Pontiac и Chevrolet му помагат да се издигне до най-високите стъпала на компанията. Активният социален живот, чарът и способността му да създава контакти издигат Делориън до поста на вицепрезидент на GM за САЩ, като всички спекулират, че това е и новият президент на автомобилния гигант.

Изненадващо за всички обаче на 48 години Делориън се оттегля от GM визирайки намерението си да създаде своя автомобилна компания. Бившият вицепрезидент на General Motors обява създаването на DeLorean Motor Company, която ще произвежда луксозния спортен автомобил „Делориън“ носещ името на своя създател. Автомобилът наистина е революционен за времето си с разтварящите се като криле врати, двигател със 130 конски сили и много на брой екстри за безопасност.

Делориън обявява, че е готов да произвежда новите автомобили навсякъде по света и започва да иска финансова помощ от различни правителства, като в замяна обещава създаването на хиляди работни места. Сред възможните оферти са държави на три континента. Колебаейки се между Пуерто Рико и Северна Ирландия, Делориън решава да избере офертата на английското правителство заради ниската езикова бариера. В крайна сметка Делориън се спира на Великобритания.

В края на 70-те години английското правителство има сериозни проблеми със Северна Ирландия, където неспирните сблъсъци между католическото население, което иска разделяне на провинцията на Северна Ирландия от Великобритания и присъединяване към държавата на Ирландия, се сблъсква с протестантското население, което предпочита да остане част от Великобритания. Размириците стават причина много компании да напуснат Северна Ирландия и това създава голяма безработица в региона.

Така офертата на Делориън да се създаде огромна автомобилна фабрика на територията на Северна Ирландия изглежда изключително апетитна на английското правителство. Икономистите в Лондон решават да отпуснат на известния бизнесмен 100 млн. долара (ако тези пари бяха инвестирани във американския фондов пазар през 1980 г. днес те щяха да се равняват на 1,35 млрд. долара) за първоначалното финансиране на проекта, въпреки че преди старта на проекта няколко независими финансови къщи коментират рисковете около производството на коли в Белфаст, както и проблемите в американския пазар на автомобили и се оттеглят от финансирането на проекта.

Делориън сключва договор с английското правителство да създаде над 2000 работни места през първите пет години на производството. Също така се предвижда част от продажбите на всяка кола да отива директно за управлението на Северна Ирландия.
Въпреки че членове на английския кабинет участват в борда на директорите на DeLorean Motor Company, те имат много малко влияние върху решенията на управителния съвет и така финансовият контрол над компанията от страна на кредиторите (английското правителство) е минимален.

Липсата на този контрол създава предпоставки за злоупотреби със средствата, като дори името на Джон Делориън започва да се спряга сред тези на възможните нарушители.
Производството на автомобилите „Делориън“ започва през 1981 г. В началото начинанието обещава да бъде много успешно. Двигателят на новия спортен автомобил е произведен съвместно от Опел и Рено, а шасито е разработено от Лотус. Амбициозният Делориън успява да изгради фабриката по-бързо от очакванията и, използвайки контактите си, създадени от времето му в GM, успява да сключи няколко големи договора за доставка на новия автомобил в САЩ.

Бързият темп на развитие способства за наемането на предварително определения от английското правителство брой от 2000 служители в компанията за първите 6 месеца. Това обаче създава и първите проблеми с производството на автомобила.
Бързото увеличаване на работната ръка става за сметка на наемането на добре обучен персонал. Трудно се намират хора, които да могат да обучат новите работници достатъчно добре, и в резултат на това много от хората, които участват в производството, не са достатъчно квалифицирани.

Така първите автомобили, които заминават за САЩ, имат сериозни дефекти, чието отстраняване струва много време и пари на американските дистрибутори на „Делориън“. Дефектите в комбинация с високата цена на автомобила – 25 хил. долара - го правят неконкурентноспособен на други спортни автомобили на американския пазар.
Освен това през 80-те години американският автомобилен пазар влиза в рецесия, като особено силно страдат автомобили от по-високия ценови клас, какъвто е и „Делориън“.
Неспирните размирици в Белфаст и гладните стачки на политическите затворници в провинцията, от друга страна, стават причина за нови прекъсвания на производството, което плаши новите инвеститори в предприятието.

Нуждата на английското правителство да подобри ситуацията с високата безработица в Северна Ирландия пък ги кара да премахнат всякакъв контрол над Джон Делориън, вярвайки сляпо в способностите на американеца. Даването на такъв карт-бланш обаче премахва нужния финансов надзор на проекта и много от средствата на английските данъкоплатци не отиват по предназначение.

Ниското търсене на автомобилите и изтичането на капитали от DeLorean Motor Company стават причина не след дълго за спирането на производството и фалита на компанията.
Така една от най-големите надежди на правителството на Англия за решаване на ситуацията с безработицата в Северна Ирландия се сгромолясва с гръм и трясък, а резултатите са почти пълното изгубване на първоначалната инвестиция от 100 млн. долара.

Погледнато в ретроспекция, човек може да идентифицира основните причини за провала на Делориън и неговия автомобил.

Безспорно една от причините за това е сляпото доверие от страна на властите в Лондон в репутацията и способностите на един човек – Джон Делориън. Това сляпо доверие се превръща в липсата на какъвто и да било финансов контрол над компанията и това става причина за огромни злоупотреби с капиталите на предприятието. Дори и самият Джон Делориън да не е бил пряко отговорен за финансовите злоупотреби (няколко години след фалита на компанията, Делориън е оправдан от съда по обвиненията в злоупотреби), той няма физическата способност да контролира голяма част от хората под себе си, а привидно фриволното кредитиране от страна на английското правителство на компанията създава впечатлението за „безплатни“ пари и това само стимулира финансовата безотговорност по всички нива от управлението на фирмата.

Проблемната ситуация в Белфаст, която в началото на начинанието е била актив за Делориън, тъй като е причината за финансирането на проекта от страна на правителството в Лондон, бързо се превръща в пасив и става причина за нерегулярното производство на автомобилите.

Трета причина за провала на начинанието безспорно е лошата маркетингова стратегия и злополучният момент, в който започва производството на колата. Автомобилът е твърде скъп и поради рецесията, в която се намира пазарът на спортни автомобили, става на практика непродаваем.

Лошият мениджмънт на човешките ресурси е четвъртата причина за провала на DeLorean Motor Company. Бързото наемане на работна ръка с цел бързо произвеждане на колите става за сметка на качественото обучение на работниците и това става причина за множество дефекти по автомобила.
investor.bg

Няма коментари: