Бизнес План
Примерна структура на бизнес план
С настоящият текст ще ви насочим как да изготвите бизнес план, когато това е необходимо при кандидатстване ви за финансиране. Разбира се съдържанието на този бизнес план може да претърпи известни промени, поради спецификата на дейността на всяка фирма. Особеностите на всяка сфера от икономическия и стопански сектор обикновено води до добавяне или отпадане на някои елементи от бизнес плана. В общи линии един добре структуриран бизнес план би трябвало да изглежда по следния начин.
Съдържание на бизнес плана:
- Резюме- Описание на бизнеса- Анализ на пазара - Оценка на средата и отрасъла - Анализ на конкуренцията - Маркетингов план - Мениджмънт план - Оперативен план - Финансов план за начинанието - Оценка на риска и планиране на случайни събития
Резюме
- кратко описание на предприятието и сферата, в която ще бъде начинанието - главните цели на дейността - описание на продукта или на услугата - дефиниране на пазара и как продуктът или услугата се вписва в него - организационни и операционни нужди на начинанието - финансови фактори необходими за реализация на начинанието - възможни рискове при осъществяването на проекта
Описание на бизнеса
Представяне , произход и мисия
Обща визия на бизнес начинанието – опишете начинанието и продукта/услугата ; повторете описанието на бизнеса , като представите ключови детайли ; опишете предлагането на продукта/услугата, клиентите и пазарния интерес; посочете главните причини за създаване на предприятието; достъп до клиенти, източници, доставчици; маркетингови способности и техники и др.
Дефиниране на пазара
Целеви пазар – идентификация на нуждите и желанията на клиентите; сегментиране на целевия пазар.
Анализ на потенциала на пазара – търсене, пречки и предизвикателства
Размер на пазара и тенденции – характеризирайте пазара, където ще продавате вашите продукти и услуги. Кой е вашия целеви пазар (и) – реални клиенти, крайни потребители и вземащите решение за всеки продукт? Обяснете защо клиентите от вашия целеви пазар ще закупуват вашия продукт или услуга. Какви пречки могат да съществуват и да попречат на превръщането ви в успешен ‘играч'/или да ограничат успеха? Как ще преодолеете тези бариери? Посочете размера на пазара и съответстващата ви пазарен дял . Опишете тенденциите и потенциала за растеж
Оценка на организацията и стратегическата среда
Определете силните и слабите страни. Отбележете как мениджъра ще работи за подчертаване на силните страни и намаляване ефекта на слабите страни в техните програми.
Направете оценка на стратегическата среда – какви са главните възможности пред предприятието. Набележете основните заплахи и рискове, които ще среща вашият бизнес (външна среда) и какви са ключовите стратегии за максимизиране на възможностите /минимизиране на риска?
Направете оценка на отрасъла - гостоприемен или враждебен е отрасъла за вашия бизнес ? Кои аспекти на сектора ще въздействат върху възможността да бъде успешен вашият бизнес?
Анализ на конкуренцията
Характеристика на сектора в който ще оперира вашето начинание - продукти /услуги в отрасъла; брой и концентрация на конкурентите контролиращи отрасъла; тенденции в продажбите; фактори влияещи на продажбите; фактори за успех ; бариери за влизане и т.н.
Профил на ключовите конкуренти – идентифицирайте ключовите конкуренти ; в кои сфери ; какви са техните цялостни силни и слаби страни , за кои продукти/услуги, анализирайте техните капацитети , клиенти , качество ; опишете до каква степен те са заплаха за вашето начинание ; сравнете ги с вашето начинание : силни, слаби страни, конкурентно предимство.
Сътрудници и партньори – кои са текущите и потенциални сътрудници/партньори на бъдещия бизнес ; каква допълнителна стойност предоставят сътрудниците/партньорите ; как партньорството подсилва възможността на бизнеса да задоволи своите цели
.
Маркетингов план
Продуктова стратегия - какви са характерните черти и ползите от продуктите ви ; в какъв стадий от жизнения цикъл е всеки продукт ; каква е желаната позиция на всеки продукт съответстващ на конкуренцията за най-важните критерии за покупка ; какви са разходите за промяна на продукта ; каква е стратегията за всеки продукт, за продуктовата линия.
Стратегия за дистрибуция – къде трябва да продаваме , какви са приоритетните пазари ; какви са най-добрите методи и дистрибуциони канали за достигане до приоритетните целеви пазари; какъв е дистрибуционния план по които продуктите ще постигнат пазарните цели.
Ценова стратегия - каква е критичната точка за бройки и приход ; за планирания период на какво ниво трябва да е определена базисната цена за всеки продукт ; за планирания период каква ще бъде стратегията за елементите извън базовата цена.
Стратегия за популяризиране - какви са логото и промоционалното послание ; ка к ви видове от популяризаторски изразни средства и тактики трябва да бъдат използвани за да се посрещнат маркетинговите цели; от колко персонал и от какъв вид ще се нуждаем при продаване на продуктите.
Стратегия за продажбите
Комуникационна стратегия със заинтересованите страни:
Обяснете ценовата стратегия;
Опишете плана за дистрибуция;
Опишете стратегията за продажби;
Детайлен комуникационен план;
Идентифицирайте основните етапи при представянето, които могат да бъдат дефинирани и измерими.
Мениджмънт план
Персонал – какви са ролята / функциите на екипа, който ще реализира идеята ; кой е ключовия персонал , каква е неговата квалификация ; какви са задълженията и отговорностите на всяка позиция ; каква организационна структура е най-благоприятна ( организационна схема ).
Управление – каква е управленската структура , кой има отговорността за контрол , какви са неговите функци/роли.
Оперативен план
Цели – какви са оперативните цели на бизнеса.
Дейности – как предприятието ще отговори на исканията на клиентите на операционно ниво ; как ще се управлява обслужването на клиентите ; как ще се подсигури ефективния процес и качествения контрол на операциите; какви са разходите от продуктовия план и изискванията за паричните потоци; какви са единичните разходи за всеки продукт.
Определете процеса на производство;
Опишете снабдителната верига;
Опишете съоръженията заедно с необходимите подобрения;
Представете списък с необходимото оборудване, включително мебели и инсталации;
Управленска информационна система;
Финансов план за вашето начинание
Финансови цели – какви са финансовите цели; количеството пари, които се нуждаете да съберете и как ще ги използвате.
Финансова стратегия / стратегия за устойчивост – каква е финансовата стратегия ; каква е стратегията за устойчивост.
План за придобиване на ресурси.
Бюджет – очаквани приходи и разходи.
Оценка на риска и План на случайните събития
Включва рисковите фактори свързани с организацията, предприятието и външната среда както и план за тяхното смекчаване.
Идентифициране на основните рискове
Опишете мениджмънт план за смекчаване на риска
infokredit.netinfo.bg
Добре дошли
Този блог цели да ви предостави интерсна и достъпна информация в областта на Икономиката, Финансите, Борсовата политика и т.н. Надявам се, че ще ви е полезна!!!
За по-голямо улеснение и по-бърз достъп до информацията, която Ви интересува използвайте Търсачката на Блога (горе в ляво), функцията Find(Ctrl+F) или Етикетите
За по-голямо улеснение и по-бърз достъп до информацията, която Ви интересува използвайте Търсачката на Блога (горе в ляво), функцията Find(Ctrl+F) или Етикетите
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар