Добре дошли

Този блог цели да ви предостави интерсна и достъпна информация в областта на Икономиката, Финансите, Борсовата политика и т.н. Надявам се, че ще ви е полезна!!!

За по-голямо улеснение и по-бърз достъп до информацията, която Ви интересува използвайте Търсачката на Блога (горе в ляво), функцията Find(Ctrl+F) или Етикетите

сряда, 8 август 2007 г.

Плащаме най-солените налози: Мерките закъсняха, но са стъпка в правилната посока

Стъпките, предприети от правителството за намаляване на данъчноосигурителната тежест, до голяма степен са закъснели. Свалянето на осигуровките с 3% трябваше да стане още в началото на годината. После беше обещано за средата, след това се твърдеше, че няма пари и остава за догодина. Сега се надяваме, че обещаното най-после ще се случи от 1 октомври. Въвеждането на плосък данък от 10% пък е съвсем изненадващо. Това е стъпка в правилната посока, защото такава е тенденцията в целия регион. В последните няколко години всички наши съседни страни въведоха плосък данък и всяка година го намаляват.
Черна гора например го гласува само преди три седмици. Албания, Македония и Чехия бяха преди това. Ние щяхме да бъдем с данъчно бреме в пъти по-високо от останалите държави, ако беше запазена старата скала до 24% върху доходите. Не бива да забравяме също, че предстоят местни избори и всяка от партиите в коалицията иска с нещо да зарадва избирателите си - с нещо реално. Проблем обаче е начинът, по който се въвежда плоският данък. Едновременно с него се премахва и необлагаемият минимум от доходи в размер на 200 лв. С едната ръка правителството дава солидно намаление на данъкоплатците, но с другата си го прибира обратно. Това е притеснително, защото така средното данъчно облагане всъщност не спада. А не бива да забравяме, че и акцизите се повишават от Нова година, говори се същото и за здравните вноски. И може да се озовем догодина с много по-високо средно данъчно бреме. Проблем е и че политиката на държавата не е ясна и еднопосочна, а има няколко отделни политики, които се разминават в различни посоки. Много е важно да се види какви ще са тези мерки, които правителството твърди, че ще вземе, за да компенсира ефекта от премахване на необлагаемия минимум.

Дали това са сериозни фискални мерки, или са просто пожелания към работодателите сами отнякъде да извадят пари и да компенсират работещите. При досегашната практика на голям бюджетен излишък и при очакваните увеличения на акцизите ми се струва, че най-добрият вариант за компенсиране на отмяната на необлагаемия минимум е да се върви към по-бързо намаление на осигурителната тежест. Към началото на 2008 г. е напълно възможно вноските за осигуряване да паднат със 7-8 процента. Това ще е достатъчно да компенсира негативния ефект от отмяната на необлагаемия минимум. Тази мярка би била най-добре приета и с най-голямо влияние върху всички.

Ако не се случи това, би могло да се търсят и други начини. Например държавата да компенсира работещите в държавния сектор и евентуално да се опита да се договори с работодателите. Проблемът е, че не всички работодатели имат еднакви възможности и държавата не би могла да договори с всички някакви лимитирани мерки, още по-малко би могла да ги принуди. Някои от тях просто нямат пари да компенсират служителите си. Затова през 2008 г. доста хора може да се окажат с по-ниски доходи

Добре изглежда намерението да се заделят малко повече пари за пенсии. Това е резултат от сравнително доброто развитие на икономиката в последните 1-2 години - малко по-бързо, отколкото е очаквано от правителството, и което донесе повече приходи в бюджета. Въпросът е как да се запази и развие този успех на икономиката и в следващите години. За момента обаче все още няма целенасочена политика за подобряване на бизнес средата. Ако не се продължи реформата в тази посока, икономиката няма да има ресурс за още по-голямо развитие.
georgiangelov.com

Няма коментари: